31 Temmuz 2008

Bütün gün direksiyon sallamak

Açıkçası Formula'yı pek takip etmem. Eskiden ederdim, 2000'li yılların başında falan manyağıydım. Şimdi sadece sonuçlara bakarım, İstanbul Park'taki yarışı izlerim. Onun dışında kazaydı, arızaydı falan filan haberlerine şöyle bir bakınır geçerim. Ama mevzu F1 arabaları olunca, sıkılmadan saatlerce mecraların başında zaman geçirebilirim. Bu biraz ilgi, biraz da aldığım eğitim ile ilişkilendirilebilir. Bu anlamda nette yaptığım gezinti beni aşağdaki resimlere yöneltti. Ben de bloga koyayım dedim. Araba süren herkesin ilgisini çekecektir aslında.

F1 pilotlarının taksici aksanıyla bütün yarış salladıkları direksiyonların 2008 yılındakilerinden bazıları şunlar:

Renault


Ferrari


Williams
Toyota

Direksiyona vitesi ekleme fikri ilk olarak McLaren mühendislerinden John Barnard tarafından ortaya atıldı ve yapılan çalışmlar sonucunda Nigel Mansell da bu fikri hayata geçirdi. Daha önceden ise vites pedallar ile yönetiliyordu. Fren ver gaz gibi... Direksiyonlarda ise 3'ten fazla tuş bulunmuyordu. Bunlardan biri motoru tekerleklere aktaran aksam, bir nevi debriyaj tuşu, biri radyo tuşu, diğeri ise pilotun kaskından su içmesi için kullandığı su tuşu.

2000'li yılların başında iyice teknolojik olan direksiyonlara lcd ekranlar bile sokuldu. Ancak oldukça karışıklaşan küçücük direksiyon 120 farklı parametreyi kontrol edebilir özelliğe ulaşınca bu seneden itibaren basitleştirilme yönünde adım atıldı ve yukarıdaki direksiyonlara ulaşıldı. 1 ila 1.5 kilogram ağırlığında olan ve pilotların yarış bittikten sonra dahi yerinden çıkartıp elinden bırakmadığı bu aletlerin ömrü ise yaklaşık 100 yarış saati. Maliyeti ise ortalama 23.000 Avro.



Benetton 1997

BMW 2006

1. Pit lane speed limiter
2. Differential +
3. Engine push
4. Gear upshift
5. Traction control +
6. Engine push setting switch
7. Clutch lever
8. Traction control
9. Team info inlap
10. Burn out
11. Multifunctional switch
12. Lambda 13. Diagnostic
14. Wing angle info switch
15. Clutch
16. Differential selective switch
17. Team radio
18. Traction control -
19. Gear downshift
20. Engine break
21. Differential -
22. Neutral
23. Display page change