27 Kasım 2008

Kelebek Etkisi

Kelebek etkisi, basit bir açıklamayla, senin bir olaya verdiğin tepki/gösterdiğin reaksiyon, dünya'nın öbür ucunda bambaşka bir şeyi etkileyebilir. Edward Lorenz'in örneğinden yola çıkarsak; Amazon Ormanları'ndaki bir kelebeğin kanat çırpışları, Avrupa kıtası üzerinde bir fırtınaya sebebiyet verebilir.

Yani diyor ki herifçioğlu, buradan bir osursam Hazerfen gibi uçarsın Marmara üstünde. Dalga geçiyorum sanılmasın daha dalga geçmeye başlamadım. Elbette kendi içinde hatta belki de, boyutlarını bilmiyorum ama, bilim dünyası içinde ciddi bir geçerliliği vardır fakat matematiksel olarak dayandığı mantık umurumda değil, matematiği hiç sevemedim. Ondan yani, filmi güzeldi aslında. Neyse...

Peki Edward Lorenz hiç fotoğraftaki kelebeğin etkisini görmüş müdür? Sanmıyorum, açıklayayım. İster burada, ister dünya'nın başka bir ucunda; dayadılar mı boğazına "Görelim bakalım neyin varmış ceplerinde?" diyerek işte o zaman altına sıçmayan insan evladı tanımam. Ha o an sıçan adamın boku bilmem nerelerde nelere sebep olur, o beni ilgilendirmez. Edward söylesin, yazarlık daveti attım da kabul etmemiş.