24 Şubat 2009

Making A Beatles Song #6: Jai Guru Deva Om, Es!

Across The Universe...

Sanırım son zamanlarda Beatles'ın gündeme gelmesine tekrar sebep olan ve mâlum filmin hatırlattığı, ayrıca çok güzel bir şekilde de işlediği şarkı... Çok ahım şahım bir hikayesi yok şarkının, bu yüzden ne yaratabilirim bilmiyorum ama yazıyı doldurmam gerek.

Evet, şarkının hikayesini yazmam gerek aslında bu noktada ama bu şarkının hikayesi yerine içindeki bu Hindu muhabbetinin gizemi hakkında biraz konuşmak daha ilginç olacaktır gibi geliyor bana. Şarkının hikayesi Lennon ile blog'da bu yazı dizisinde bol bol adını kullandığım eski eşi Cynthia arasındaki bir husumetten sonra Lennon'a ilham gelmesinden ibaret. Her evli çiftin başına gelebilecek bir durum arkadaş, kurcalamaya gerek yok! Özel hayata saygı biraz...

Şarkının en vurucu, hakkında rivayetler üretilen, kısmı olan Jai Guru Deva Om ne anlama gelmektedir?

1967-1968 yılları arasında Beatles üyelerinin Transandantal Meditasyon denen bir zımbırtının etkisi altına girip, bu akımdan ciddi şekilde etkilendikleri ve esinlendikleri yazmaktadır kaynaklarda. Biraz araştırdım, fakirliği giderme diye saçma sapan bir öğreti programlarının olduğunu görmeme rağmen biraz daha araştırdım ve saçma sapan bir zımbırtı işte, ne anlatıyorum be! Neyse...

Jai Guru Deva Om, Wiki'ye göre "Tanrı Kutsallığına Bir Zafer" ve "Kutsal Guru'ya Selam" anlamına gelmektedir. Fakat nakarat bütünüyle ele alınmamaktadır, pek çok kişi de aslında Guru'ya bir övgü olarak durduğunu sanmaktadır bu sanskritçe cümlenin. Fakat Ekşi'de de sanskritçe temelleri çok güzel olarak açıklanmış ve doğru olma ihtimali fazla olan bir mesaj duruyor.

Lennon'ın genel düşünce yapısı ve inanışlarını ele alacak olursak Wiki'deki açıklama yavan kalıyor. Ekşi Sözlük'te yazılanın doğru olma ihtimali çok daha fazla çünkü I Am The Walrus'ta da benzer göndermeler bulunuyor. "Ulan arıza mısınız? Bırakın şu aptal saptal inançları... Dünyamıza karışmayın." gibi kinayeli bir mesaj var gibime geliyor.

Genel itibariyle şarkıdan öte şiirsel alt yapısı ve hayal gücü vizyonuyla öne çıkan bir Lennon şarkısı ve her zaman olduğu gibi Lennon/McCartney etiketiyle Let It Be albümünde yerini almıştır.

1970 yılında Rolling Stone dergisi Lennon ile röportaj yaptı. Bu röportajda Lennon, "Bugüne kadar yazdığım en şiirsel şarkı" diyerek betimliyordu Across The Universe'ü; "Bana göre özgün bir şarkı ve bir ikincisini daha yapabilir miyim bilmiyorum"

Yıllar sonra, 4 Şubat 2008'de, saatler 00.00'ı gösterirken NASA tarafından uzayın derinliklerine gönderildi bu şarkı. Bu ayinin amacı şarkının kaydedilişinin 40., Deep Space Network programının 45. ve NASA'nın da 50. yıldönümü kutlanmış olmaktı ve Across The Universe uzayda yayını yapılan ikinci şarkı olarak da tarihe geçmiş bulunuyor.

Yazımı nihayetlendirirken belirtmeden geçemeyeceğim, bu şarkı ve yazı sevgili Papi'ye armağan olsun. Turnuvada bu şarkı hakkında bir yazı istediğini belirtmişti, onun için yazdım yoksa bu seriye ikinci bir emre kadar son vermiştim. Fakat geçenlerde yazısına konu ettiği gibi canı aşkla ilgili konularda sıkıntılı iken kendisine moral olmasını istediğimden ötürü zannımca pek güzel bir yazı olmasa da yazmış bulundum. (Hanım abla burayı okuyorsa Papi=Gürkan hehehehe)

The Bell Tolls For Papi Chulo...