13 Haziran 2008

CM 03/04



Yıllardır Cm oynarım. CM 93/94 elime geçen ilk CM oyunuydu ve aynı zamanda bu SI Games'in piyasaya sürdüğü 2. CM oyunudur. İlkine çok daha sonra internette denk geldim de indirip sırf merak ettiğim için oynadım.



O zamanlar pek bilinmiyordu bu oyun, ben de kuzenim vasıtasıyla tanışmış oldum. Onun nereden duyup bulduğu konusunda ise hiçbir fikrim yok ama iyi ki bulmuş diyorum.

Aynı dönem babam da satranç oyunları alıp "Bari bilgisayar başındasın şunları oyna da kafa çalıştır transfer yapacağına" diyordu ve haklıydı da ama 22 yaşına geldim hiç pişman olmadım CM oynadığıma. Kaldı ki kendi döneminin ötesinde olan oyunlardan biriydi CM ve o özelliğini grafik sıçan oyunlar çıkana kadar kaybetmedi.



Beni en uzun süre oyalayan versiyonlarından biri de yukarıda screenshot'ı bulunan CM 2'dir. Mavi- koyu yeşil arası bir rengi vardı cd'sinin hiç unutmam ve belki de hâlâ duruyordur bir yerlerinde evimin ve bana oradan gülümsüyordur, neyse...

Tabi o zamanlar daha ilokula gidiyorum. Mr. Brown bildiğim tek futbolcu, bir de işte Cantona falan biliyoruz. Mahalle takımımızın forması kalkık yakaydı zaten, herkes 7 numara, herkes Cantona. İngilizce olarak da sadece Mr. Brown'ın yediği nanelerden haberdar olunca bir dönem sürekli bana gol atan oyuncuları transfer ettim. Takım forvet dolup maç da kazanamayınca hâliyle şutlandık takımdan. O zamanki mantığa baksana, bana gol atıyorsa (ki tartışmasız Manchester United olurum) herkese atar, o zaman alayım ben bu adamı... Bir CM versiyonu da bu kadar bilinçsizlikle geçti işte.



CM'nin dünya üzerinde sıçrama yapması ise tam olarak CM 3'ün kapısının önüne çıkarıyor bizi. CM 2'den sonra 96/97 ve 97/98 gibi başarısız sayılabilecek iki versiyon daha sürüldükten sonra CM 3, CM 2'ye göre bambaşka grafikler, bambaşka menü ve oynanabilirlik seçenekleri ile karşımıza çıktı. Bu oyunu daha göze hitap eden yani şık duran bir hâle sokmuştu. Geliştirilen taktiksel sistemler ve değiştirilebilirlik özellikleri de oyuncunun oyun üzeride daha fazla hakimiyet kurmasını sağladığı için ilgi de hâliyle arttı.



CM 3'ten sonra sırasıyla CM 99/00, CM 00/01, CM 01/02, CM Quiz(Çok gereksiz bir girişimdi), CM 02/03 ve en son olarak da yazının başındaki CM 03/04 piyasaya sürüldü...



CM 03/04, oyun CM ve FM olarak ikiye ayrılmadan önce SI Games'in piyasaya sunduğu son oyun olma özelliğine sahip. Daha sonra oyunun isim hakları EIDOS'a satıldı. Fakat SI Games çalışanları EIDOS'un oyunu nasıl bok ettiğini gördükten sonra vicdanları cız ettiği için hepimizi sevindirerek FM adı altında oyunu devam ettirmeye karar verdiler. Fakat beklenmedik şekilde FM de EIDOS'un CM'leri gibi pazarlama üzerine kurulmaya başlayınca oyunun eski hayranları pek fazla itibar etmemeye başladılar, ben de onlardan biriyim.

CM 03/04 en güzel CM/FM serisidir bana göre. Şu an bile deli gibi oynadığıma göre bayağı bir etki bırakmış olması gerekiyor ki SI Games de herhalde bunun farkındadır, bir daha asla bunun kadar kaliteli bir oyun da çıkaramayacaklar.

Benim gibi ilgileneni varsa uzun sürelere dayanan tecrübelerime dayanarak mevkilere göre iyi isimleri önerebilirim;

GK
Santiago Canizares
Sebastian Frey
Rüştü Rençber

DC
Lucio
Michael Dawson
Walter Samuel

DR
Daniele Bonera
Massimo Oddo
William Gallas
Mancini

DL
Patrice Evra
Mikael Silvestre
Wilfred Bouma
James McEveley

DMC
Freddy Guarin
Fredy William Thompson
Sunday Oliseh

ML
Lionel Morgan
Montolivo
Thiago Motta
Emre Belözoğlu

MR
Cristiano Ronaldo
Ricardo Quaresma
Toledo

AMC
Mikel Arteta
Joe Cole
Alex De Souza
Andres D'Alessandro

FC
Thierry Henry
Giampaolo Pazzini
Daniel Braathen
Evandro Roncatto
Adrian Mutu
Ricardo Vaz Te
Alessio Cerci
Tuncay Şanlı